The Effect of Interest in becoming a Sharia Bank Customer to Students of FEBI Universitas Suryakancana, Indonesia

Authors

  • Dadang Husen Sobana Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung, Indonesia https://orcid.org/0000-0002-0531-3431
  • Melani Salsabila Anjani Universitas Suryakancana, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54045/talaa.v1i2.350

Keywords:

Motivation to Avoid Riba, Product Knowledge, Interest in Becoming a Customer

Abstract

This research is motivated by the main problem which considers the concept of Islamic banks to be the hsame as conventional banks. This study aims to describe the effect of prevention and knowledge of Islamic banking products on the interest in becoming a customer of Islamic banks in FEBI students of the Surya Kencana University. The method used is descriptive with a quantitative approach. The population was 581 FEBI students, so that the sample was taken by random sampling using the Slovin formula and obtained 86 respondents. The data analysis technique used multiple linear regression, coefficient of determination test, and hypothesis testing. The results of the study concluded that partially the motivation to avoid usury had an effect on the interest in becoming a sharia bank customer in FEBI students. No doubt with a contribution of 21.9%. Then, knowledge of Islamic banking products affects the interest in becoming a customer of Islamic banks in FEBI Elements students with a contribution of 46.4%. Simultaneously, avoiding usury and product knowledge have an effect on interest in becoming a sharia bank customer in FEBI Element students with a contribution of 68.3% with a strong coefficient proportion. While the remaining 31.7% is influenced by other factors outside the variables not examined with a low proportion coefficient.

References

Adhadrianty, F. (2020). Pengaruh Motivasi Menghindari Riba, Pengetahuan Produk, Dan Promosi Produk Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Di Pt Bank Tabungan Negara (Persero) Syariah Kantor Cabang Malang (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Andrianto, S. E., Ak, M., & Firmansyah, M. A. (2019). Manajemen Bank Syariah. Penerbit Qiara Media.

Antonio, M. S. I. (2001). Bank Syariah: dari teori ke praktik. Gema Insani.

Bahlia, L. (2021). Pengaruh Pengetahuan Santri Terhadap Minat Produk Bisnis Multi Level Marketing Syariah (Studi Pada Santri Pondok Pesantren Modern Daar El-Kutub Bayah Lebak Banten) (Doctoral dissertation, Uin Smh Banten).

Chalimi, M. N. (2020). Pengaruh motivasi menghindari riba dan pengetahuan produk terhadap keputusan menjadi nasabah: Studi kasus pada Bank BRI Syariah KCP Mojosari Mojokerto (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Fadhilah, D. (2020). Pengaruh Pengetahuan Terhadap Minat Menabung Masyarakat Pesantren Di Bank Syariah. Jurnal Bilal: Bisnis Ekonomi Halal, 1(2), 31-37.

Fauziah, W. L. (2021). Dampak Riba mendatangkan Kebinasaan: Sebuah Tinjaun Hadis. Jurnal Riset Agama, 1(1), 197-208.

Firdaus, R. (2019). Perbedaan Pandangan Fuqaha Ihwal Bunga Bank dan Riba. EKONOMIKA SYARIAH: Journal of Economic Studies, 3(2), 47-60.

Fitria, E., Sumadi, S., & Ramdani, E. A. (2021). Pengaruh Motivasi Menghindari Riba Dan Pengetahuan Produk Perbankan Syariah Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Di Bank Jabar Banten Syariah Kcp Ciamis. Syari'ah Economics, 5(1), 1-16.

Hamzah, I., Yusuf, M. S., & Athmainnah, S. (2021). Konsep Perbankan Syari’ah Dalam Mewujudkan Pembangunan Nasional Yang Berkeadilan (Tinjauan Sosiologi Hukum Islam). Istikhlaf: Jurnal Ekonomi, Perbankan Dan Manajemen Syariah, 3(1), 45-59.

Haryanto, H. R. (2020). Manajemen Pemasaran Bank Syariah (Vol. 212). Duta Media Publishing.

Hermawanto, A. R., & Dadang, A. (2021). Analisis Atribut Produk Terhadap Keputusan Pembelian Kartu Cellular Xl Di Kota Bandung. Bussman Journal: Indonesian Journal of Business and Management, 1(1), 12-21.

Husna, L. (2021). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas Dan Iklan Terhadap Minat Mahasiswa Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Perbankan Syariah Angkatan 2016 Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam Institut Agama Islam Negeri Tulungagung).

Indi, I. (2019). Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Minat Masyarakat Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Pada Masyarakat Di Kecamatan Rappocini Kota Makassar) (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).

Irwanti, M. (2020). Pengaruh Motivasi Menghindari Riba Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa di Fakultas Ekonomi UIN SMH Banten, Untirta, Uniba, Unsera) (Doctoral dissertation, UIN SMH BANTEN).

Istiqomah, L. (2020). Konsep Riba Dalam Al-Qur’an Dan Implikasinya Bagi Perekonomian. An-Nisbah: Jurnal Perbankan Syariah, 1(1), 73-88.

Kholila, S. (2018). Pengaruh motivasi menghindari riba dan pengetahuan produk perbankan syariah terhadap keputusan menjadi nasabah di Bank Muamalat KC Surabaya-Mas Mansyur (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Laeli, F. (2021). Pengaruh Pengetahuan Dan Promosi Terhadap Minat Santri Menabung Di Bank Syariah (Studi Kasus Pondok Pesantren Ar-Ridwan Kalimukti, Kec. Pabedilan, Kab. Cirebon) (Doctoral dissertation, IAIN Syekh Nurjati Cirebon).

Maulidya, A., Saroh, S., & Zunaida, D. (2021). Pengaruh Experiential Marketing Dan Marketing Mix Terhadap Minat Beli Ulang Konsumen (Studi Kasus Pada Konsumen Semusim Cafe Kota Malang). JIAGABI (Jurnal Ilmu Administrasi Niaga/Bisnis), 10(2), 205-212.

Novitasari, M. (2020). Pengaruh Financial Technology Knowledge Dan Preferensi Transaksi Non Tunai Terhadap Keputusan Menggunakan Produk Jasa Perbankan. Journal of Economics Development Issues, 3(01), 50-60.

Permana, A. I., Prastowo, S. L., & Djaenudin, E. M. Pengaruh Motivasi Untuk Menghindari Riba Dan Pengetahuan Produk Terhadap Keputusan Menjadi Nasabah (Studi Kasus Pada Bank Mandiri Syariah Kc Malang).

Prakosa, Y. B., & Tjahjaningsih, E. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Gaya Hidup, dan Pengetahuan Produk Terhadap Proses Keputusan Pembelian Sepeda Lipat di Kota Semarang. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis dan Manajemen Indonesia, 4(3), 361-374.

Purnamawati, N. L. A., Mitariani, N. W. E., & Anggraini, N. P. N. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk Dan Persepsi Harga Terhadap Minat Beli Ulang Di Bandung Collection Kecamatan Kuta Utara, Badung. VALUES, 1(3), 171-181.

Putri, S., Fasa, M. I., & Suharto, S. (2021). Pengaruh Produk, Pelayanan dan Motivasi Menghindari Riba Terhadap Keputusan Mahasiswa Menjadi Nasabah Bank Syariah. El mudhorib: Jurnal Kajian Ekonomi dan Perbankan Syariah, 2(1), 30-43.

Saeed, A. (1996). Islamic banking and interest: A study of the prohibition of riba and its contemporary interpretation (Vol. 2). Brill.

Samsudin, S. (2020). Pengaruh motivasi menghindari riba dan pengetahuan produk perbankan syariah terhadap keputusan menjadi nasabah di Bank Muamalat cabang (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).

Sandala, F. D., Tumbel, A. L., & Tampenawas, J. L. (2021). Pengaruh Kelompok Referensi, Persepsi Harga Dan Store Atmosphere Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Umkm Beenji Cafe Di Sario Kecamatan Sario. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 9(1).

Sari, D. T. (2021). Pengaruh Pengetahuan, Lokasi Dan Religiusitas Terhadap Minat Masyarakat Menjadi Nasabah Di Bank Syariah Mandiri Tulungagung (Studi Kasus Desa Wonorejo Kec. Sumbergempol).

Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (2000). Consumer behavior.

Suardi, D. (2019). Pandangan Riba Dan Bunga; Perspektif Lintas Agama Dan Perbedaannya Dengan Sistem Bagi Hasil Dalam Ekonomi Islam. Banque Syar'i: Jurnal llmiah Perbankan Syariah, 5(1).

Sumarno, S., Nawawi, R., & Saeki, J. (2021). Pengaruh Pengetahuan Masyarakat Tentang Perbankan Syariah Terhadap Minat Untuk Memilih Produk Bank Syariah. Ecobankers: Journal of Economy and Banking, 2(2), 75-79.

Sumarwan, U. (2003). Perilaku Konsumen Teori dan Aplikasinya. Ghalia Indonesia. Jakarta.

Uno, H. B. (2021). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara.

Published

2021-12-30

How to Cite

Sobana, D. H. ., & Anjani, M. S. (2021). The Effect of Interest in becoming a Sharia Bank Customer to Students of FEBI Universitas Suryakancana, Indonesia. Talaa : Journal of Islamic Finance, 1(2), 104–120. https://doi.org/10.54045/talaa.v1i2.350

Issue

Section

Articles