The Effect of Service Quality and Results on Customer Satisfaction Mudharabah Savings in PT. Bank Syariah Mandiri Gorontalo Branch Office, Indonesia

Authors

  • Adelia Arkani Bank Syariah Indonesia Gorontalo, Indonesia
  • Muhibbuddin Muhibbuddin Institut Agama Islam Negeri Sultan Amai Gorontalo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54045/talaa.v1i1.252

Keywords:

Service Quality, Profit Sharing, Customers Satisfaction

Abstract

This research aims to determine and test the effect of service quality and profit sharing on customesrs’satisfaction of Mudharabah savings in Gorontalo branch office. This is a quantitative research. The research populations were customers at PT. Bank Syariah Mandiri Gorontalo Branch Office. The sample used in this research amounted to 90 customers. Primary datawerecollected through questionnaire whichwasthen processed using IBM SPSS 25 application. The data analysis method used simple regression analysis.The results indicate that there is positive and significant influence of service quality and profit sharing on Customers’ Satisfaction of Mudharabah savings at PT. Bank Syariah Mandiri Gorontalo Branch Office with value of 1,178 in its significance of 0.242, and the rest is affected by other factors out of this research discussion.

References

Al-Qardhawi, Y. (2001). Bunga Bank Haram. Alih bahasa Setiawan Budi Utomo. Cetakan Pertama. Jakarta: Akbar.

Aryani, D., & Rosinta, F. (2011). Pengaruh kualitas layanan terhadap kepuasan pelanggan dalam membentuk loyalitas pelanggan. BISNIS & BIROKRASI: Jurnal Ilmu Administrasi dan Organisasi, 17(2).

Atmawati, R., & Wahyuddin, M. (2004). Analisis pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen pada Matahari Departement Store di Solo Grand Mall. Jurnal Ekonomi Manajemen Sumber Daya, 5(1).

Daulay, R. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Bagi Hasil Terhadap Keputusan Menabung Nasabah Pada Bank Mandiri Syariah di Kota Medan. Jurnal Riset Akuntasi dan Bisnis

Fandy, T., & Diana, A. (2001). Total Quality Management Edisi Revisi. Yogyakarta: Andi.

https://jejakimawan.wordpress.com/ diakses pada tanggal 17 Januari 2020.

Husein, U. (2008). Metode Penelitian Untuk Skripsi dan Tesis Bisnis. Jakarta. PT Rajagrafindo Persada.

Karim, A. (2007). Analisis Fiqih dan Keuangan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Kasiram, M. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif - Kualitatif. Malang: UIN Malang Press.

Lovelock, C., Wirtz, J., & Mussry, J. (2010). Pemasaran Jasa. Jakarta: Erlangga.

Ratnasari, R. T., & Aksa, M. H. (2011). Manajemen Pemasaran Jasa. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ruslan, R. (2004). Metode Penelitian Public Relations dan Komunikasi, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Santoso, S. (2000). Buku Latihan SPSS Statistik Parametrik. Jakarta: PT. Elek Media Komputindo.

Setiadi, N. J. (2010). Perilaku Konsumen: Perspektif Kotemporer Pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen. Edisi Revisi. Cet. 4. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Setiawan, M. B., & Ukudi. (2007). Pengaruh Kualitas Layanan, Kepercayaan dan Komitmen Terhadap Loyalitas Nasabah Studi Pada PD. BPR Bank Pasar Kendal. Jurnal Bisnis dan Ekonomi.

Soemitra, A. (2014). Bank dan Lembaga Keuangan Syariah. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sofiyanto, I., Fathoni, A., & Haryono, A. T. (2016). Pengaruh Lokasi, Tingkat Suku Bunga, Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Kredit Pemilikan Rumah (Studi Empiris Pada PT. Bank Tabungan Negara (Persero) Cabang Semarang). Journal of Management, 2(2).

Sugiyono. (2001). Metode Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sunyoto, D., & Susanti, F. E. (2015). Manajemen Pemasaran Jasa. Yogyakarta: CAPS.

Tjiptono, F. (2012). Manajemen Jasa. Yogyakarta: Andi offset.

Yaya, R. (2014). Akuntansi Perbankan Syariah: Teori dan Praktek Kontemporer Berdasarkan PAPSI 2013. Edisi 2. Jakarta: Salemba Empat.

Published

2021-06-30

How to Cite

Arkani, A., & Muhibbuddin, M. (2021). The Effect of Service Quality and Results on Customer Satisfaction Mudharabah Savings in PT. Bank Syariah Mandiri Gorontalo Branch Office, Indonesia. Talaa : Journal of Islamic Finance, 1(1), 17–25. https://doi.org/10.54045/talaa.v1i1.252

Issue

Section

Articles